02 November 2010

-Kenapa Aku Suka Menulis Blog-

Jika tajuk ini menjadi persoalan. Aku tiada jawapannya kerana aku sendiri tidak tahu mengapa aku suka menulis dan mengemas kini blog. Yang aku tahu aku suka baca blog orang lain dan blog aku sendiri. Setelah membaca barulah teragak hendak menulis. Kadang-kadang tulis sahaja apa yang terdetik. Seronok bila dapat menzahirkan sesuatu yang terpendam. Macam bercinta, bahagia bila berjaya meluahkan perasaannya.


Aku suka baca blog orang lain. Karangan mereka hebat. Menarik. Terasa juga ingin melahirkan karya sebaik mereka. Kadang-kadang terfikir, bagaimana mereka boleh membuat karangan yang sebegitu hebat? Pasti mereka suka membaca dan benar-benar meminati bidang penulisan. Atau pun mereka menulis dengan hati. Jika begitu mesej yang ingin disampaikan mereka telah sampai kepada aku. Aku sahaja yang belum mampu capai ke tahap itu.


Ada orang menjadikan blog sebagai tempat luahan perasaan. Tidak kiralah marah,geram,gembira,sedih dan pelbagai ragam lagi. Ada orang menjadikan blog sebagai luahan pemikiran. Mengulas tentang negara, politik, masalah remaja dan yang seumpamanya. Ada orang juga menjadikan blog sebagai medium untuk berdakwah. Memaparkan kisah-kisah para Rasul, para Sahabat dan lain-lain lagi yang berunsurkan keislaman. Mungkin begitu juga dengan agama-agama yang lain.


Bila melihat blog orang lain. Terasa cantik. Ada bermacam jenis Application atau widget. Ada yang berlagu mahupun video. Semuanya berdasarkan keinginan dan kreativiti individu masing-masing. Bagi aku, aku suka blog yang simple. Itu dulu, tapi sekarang aku lebih gemar menambah yang pelik-pelik di sisi kanan blog ku ini. Kalau tidak percaya. Tengoklah sendiri. Aku terpengaruh bila tengok blog orang lain yang hebat. Aku juga mahu blog aku menarik. Tak salahkan.


Ada seperkara lagi tentang apa yang aku suka dengan blog. Aku suka tengok Stats. Stats adalah statistik bagi jumlah pelawat blog kita. Siap di beritahu negara dan browser apa yang di gunakan. Terasa seronok bila ramai yang mengunjungi blog kita. Seperti dihargai biarpun hasil kerja tangan ini bukanlah sebaik mana. Terima kasih bagi mereka yang menziarahi blog ini.


Akhir sekali,berpadalah dalam menulis blog. Lagi-lagi yang berkaitan isu sensitif. Silap percaturan boleh meringkuk kepenjara gamaknya. Sebarkanlah ilmu kebaikkan yang dapat memberi manfaat kepada orang lain melalui blog ini. Jadikanlah blog ini sebagai satu wadah menyalurkan ilmu berfaedah.

No comments:

-Paparan Terhangat-

Para Pujangga