26 June 2011

-Saya Cuma Menyampaikan-

Siapa pernah merasa bahagia bila dapat membantu orang yang betul-betul memerlukan? Saya pernah. Kisahnya bermula kelmarin. Seseorang telah meminta bantuan kepada saya. Tapi sumpah saya tak tahu macam mana hendak tolong. Sebab saya memang tidak tahu. Takkan lah hendak memandai-mandai tahu. Elak menjadi tikus membaiki labu. Agak lama juga saya sepikan pertanyaan beliau tidak berjawab.

Jujur saya rasa bersalah, tambahan saya seorang MPM. Lagi tepat Naib Presiden Kampus Antarabangsa, ketua mahasiswa bagi warga UTM IC. Entahlah, saya mencari apa yang termampu. Saya ada juga sesekali melihat profil fb mahasiswa tersebut. Segala post yang dipaparkan menunjukkan jelas, tahap tertekannya mengenai masalah yang dihadapinya. Tiada orang yang membantu dan membimbingnya. Saya sekadar mampu melihat. Saya teringin sangat membantu andai saya tahu.

Saya hubungi seorang pegawai UTM dan menyampaikan permasalahan berikut sejelasnya dan beliau sudi membantu. Saya tersenyum syukur. InsyaAllah ada sinar harapan untuk bantuan. Lalu saya sampaikan kepada mahasiswa tersebut. lagi jelas kegirangan mahasiswa tersebut. Alhamdulillah.

Saya bahagia melihat sahabat-sahabat saya gembira. Pengajaran yang saya dapat, pertama, berusahalah semampunya pasti akan ada sinar petunjuk. Kedua, jika bukan kita, pasti akan ada orang lain yang dapat membantu cuma salurkanlah kepada yang tepat. Semoga dipermudahkan urusan mahasiswa tersebut. InsyaAllah.

-Pencari Si Bodoh Sepat-

No comments:

-Paparan Terhangat-

Para Pujangga