18 November 2010

-Kolej Dan Rumah-

Ini ke'terbiasa'an dan mengarut..

Masa di kolej. Selalu tidur lewat atau kadang-kadang tak tidur langsung. Ulangkaji, assignment, mentelaah katanya. Tambahan dalam minggu peperiksaan akhir sem ni. Bila siang balun tidurlah ataupun selepas selesai sesuatu paper. Makan pun jarang-jarang. Tiada masa makan yang tetap. Sibuk dan tak ada masa lah katakan. Sebenarnya hujung sem masalah kewangan memang masalah utama. Keluar berjalan-jalan? lagilah tidak..haha..

Masa di rumah. Sudah. Nak tidur malam pun dah susah. Dah terbiasa, nak buat macam mana. Tapi bezanya di rumah, peratus tidur itu lebih tinggi. Alasan? qada' tidur masa di kolej. Jika di kolej macam tak cukup tidur. Kat rumahlah ganti masa tidur tu. Jadi janganlah terkejut kalau kami tak tidur malam atau asyik tidur sahaja ni. Makan pun begitu juga, boleh jadi kuat makan ataupun kurang makan. Bergantung kepada sama ada perasan kewujudan makanan kat rumah ataupun tak..haha..

Dulu ada hamba Allah ni cakap kat aku. Masa untuk solat tak boleh kompromi. Itu memang tepat. Masa keluar, masa tidur, masa makan. Boleh kompromi. Walaupun tanpa rela tapi maksudnya bisa diatur. Maksud di atur itu. Dirumahlah..haha

Entahlah, apa yang aku cakap ni lebih kepada diri aku. seseorang itu akan mudah berubah dengan persekitaran. Sama ada perubahan kecil atau pun besar. Kerana pilihan hidup kita hanya ada dua. Keperluan dan Kehendak. Mana dahulu, mana kemudian. Bergantung kepada situasi. Tetapi sering sahaja kehendak dibatasi dengan keperluan. 

Penting itu tidak penting kerana yang penting itu adalah lebih penting berbanding yang penting....

No comments:

-Paparan Terhangat-

Para Pujangga